Indledning
På Den Grønne Friskole har vi i foråret 2025 gennemført en undervisningsmiljøvurdering (UMV) blandt eleverne. Vurderingen har givet os værdifuld indsigt i elevernes trivsel, læringsmiljø og oplevelse af medbestemmelse.
Skolens tre afdelinger har behandlet resultaterne og udvalgt særlige områder til opfølgning. Nedenfor følger en opsummering fra hver afdeling samt skolens samlede handleplan.
Afdeling Øst – Indskoling
Styrker
- Eleverne er glade for skolen og føler sig vellidte.
- De oplever at have gode venner og trygge pauser.
- Mange fremhæver, at de kan lide deres lærere og at lærerne er hjælpsomme.
- Eleverne synes de lærer noget spændende.
- Der er tilfredshed med familiegrupperne.
Udfordringer og udviklingspunkter
- Mange elever oplever begrænset medbestemmelse i undervisningen.
- Flere har svært ved at høre læreren og sidde stille, hvilket peger på uro i undervisningen.
- Ønske om renere toiletter og bedre udeområder.
- Nogle elever oplever vanskeligheder med at løse konflikter selv.
Afdeling Syd – Mellemtrin
Styrker
- Eleverne er generelt glade for skolen og klassen og føler sig inkluderet.
- De udviser empati og beskriver at de er gode til at forstå andres følelser.
- De er gode til at sætte sig mål.
- Ensomhed er næsten ikke-eksisterende, og der er tilfredshed med fysiske rammer.
Udfordringer og udviklingspunkter
- Lav oplevelse af medbestemmelse.
- Uro i undervisningen og udfordringer med samarbejde.
- Behov for at arbejde med, hvordan eleverne selv kan bidrage til spændende undervisning.
Aftalte tiltag
- Narrativt arbejde med medbestemmelse, bl.a. gennem Delphi-brainstorm og konkrete eksempler.
- Fokus på undervisningsparathed og klasserumsledelse.
- Indsats for at styrke mentaliseringskompetencer.
Afdeling Nord/Vest – Udskoling
Styrker
- Eleverne i både Nord og Vest er generelt glade for at gå i skole og har stærke relationer til lærere og kammerater.
- Høj faglig motivation og progression, især i Vest, hvor 88 % oplever faglige fremskridt.
- Oplevelse af tryghed, læringslyst og elevmedinddragelse i undervisningen.
- Positiv udvikling i forhold til tidligere oplevelser af lavt fagligt udbytte.
Udfordringer og udviklingspunkter
- Få elever – især i Nord – tør ikke sige deres mening og kan være bange for at blive til grin.
- Medbestemmelse opleves hos nogle som lav, særligt fordi eleverne ikke altid er bevidste om, hvornår de faktisk har indflydelse.
- Få elever oplever uro og larm i undervisningen.
- Fysiske rammer i Vest (luftkvalitet, temperatur og indretning) får kritik fra flere elever.
- Tryghed og trivsel: Fokus i familietid, samt opfølgning ved udviklingssamtaler i uge 39.
- Medbestemmelse: Dialog i personalegruppen om at synliggøre eksisterende elevinddragelse. Udvikling af en intern survey til brug ved udviklingssamtaler.
- Fysiske rammer: Fortsat dialog mellem ledelse og pedel om tekniske forbedringer, særligt vedrørende varmepumpe i Brun Bygning.
Skolens samlede handleplan på baggrund af UMV
1. Renere toiletter
- Skolens toiletter rengøres nu to gange dagligt for at imødekomme elevernes ønsker om højere hygiejnestandard.
2. Uro i undervisningen
- Fokus på styrket klasserumsledelse og undervisningsparathed i alle afdelinger.
- Intern kursusrække for lærere med fokus på klasseledelse og relationskompetencer.
- Styrket forældresamarbejde om læringsmiljø og forventninger.
3. Medbestemmelse
- Elevinddragelse synliggøres aktivt i undervisningen og skolens hverdag.
- Elevrådsarbejdet styrkes og tydeliggøres som platform for reel indflydelse.
- Afdelingerne arbejder lokalt med konkrete tiltag (Delphi, survey, fortællinger).
Afslutning
Undervisningsmiljøvurderingen har bekræftet, at vi på Den Grønne Friskole har stærke fællesskaber, god undervisning og elever i trivsel. Vi arbejder målrettet videre med trivsel, medbestemmelse og et trygt læringsmiljø for alle børn på skolen.