Intranet

HVERDAGEN

Her er information om skolens hverdag og praktiske ting.  Visionerne bag og begrundelserne for skolens hverdag finder man under punkterne Vision, læringsvision og Undervisning  og vi arbejder med dem løbende på forældremøder og lignende.

 

AFLEVERING OG HENTNING

Aflevering
Skolen åbner kl. 8; klokken 8.20 skal alle børn senest møde og kl 8.30 begynder skoledagen med morgensamling. Der er altså en 20 minutter til at aflevere eller til at møde ind, hvis barnet selv tager i skole. Teamet er på skolen kl. 8 hver dag og ønsker at skabe en morgenstund sammen med børnene som er nærværende og rar. Hver morgen er der to ”tage imod voksne”, som siger godmorgen og hjælper med indkrydsning.

Da vores skole er lille, er vi afhængige af at alle, forældre som børn, samarbejder om at være klar til at morgensamlingen starter kl 8.30. På det tidspunkt skal barnet være skrevet på “komme-og-gå-sedlen”, alle madpakker og 10-mad skal være lagt på plads, de sidste morgenknus givet og forældrene være taget afsted.


Det er FORBUDT at køre i bil gennem porten på Strandlodsvej ved aflevering og hentning, da trafiksikkerheden med børn på åben og cykel ikke er forsvarlig. Der kan parkeres på Strandlodsvej eller Lergravsvej.  

Vi henstiller til at I der ankommer på cykel, står af cyklen og trækker ind i gården og lærer jeres børn at gøre det samme. Der er meget trængsel og lav sigtbarhed og der har allerede været et par små ulykker.

Hentning
Skoletiden slutter kl. 13.30 og derefter er der Legeri (SFO) indtil kl. 16. I Legeritiden kan børnene blive hentet, eller selv tage hjem, hvis det er aftalt med skolen.

Ved afhentning skal barnet og den voksne huske at strege sig ud på
“komme-og-gå-sedlen” og sige farvel til én af de voksne som er i Legeriet.

Vi vil også meget gerne have at forældre hjælper barnet med at rydde op efter sig selv, inden I går. Når I har tid, må I også gerne se om der er andet I lige kan gøre. Derudover vil vi opfordre forældrene til at spørge barnet om, hvad det har lavet den dag når I henter, da det danner bro mellem skoledagen og resten af barnets liv. Vi har ofte dokumentation fra dagen på de store tavler og ser gerne at I sammen med jeres børn forholder jer til dette. Vi søger at sætte læringslysten og nysgerrigheden i højsædet i alt hvad vi gør. Derfor er det vigtigt at skole og hjem samarbejder om at demonstrere lyst og er nysgerrige og undrende, når vi er på skolen.

BØRNEGRUPPER OG SKEMASTRUKTUR


Vi arbejder i forskellige gruppekonstellationer, alt efter hvilket arbejde vi laver.

 

Primære grupper og primær voksne

Hovedkonstellationen i skolehverdagen er de primære grupper, hvor børnene er opdelt efter, hvor de står socialt og fagligt.

Vores primære grupper er fleksible. Det vil sige at vi laver grupper ud fra hvor vi vurderer barnet har det bedst socialt og fagligt, således at det ikke er klassetrinnet, der definerer hvilken gruppe barnet er i. Det vil også sige at hvis vi oplever at et barn ikke trives, kan en mulig strategi være at flytte gruppe. Vi inddrager naturligvis forældre i denne beslutning.

Hver børnegruppe har en primærvoksen. Denne voksne har særligt fokus på det enkelte barns samt gruppens trivsel. Det er denne voksne, I kan henvende jer til ved aflevering og hentning for korte beskeder og spørgsmål, hvis der er særlige forhold, eller der er noget I gerne vil spørge om. Desuden er det ofte denne voksne som vil kontakte jer, hvis der er noget, der skal drøftes udover skolehjemsamtalerne. Hvis denne voksne ikke er der, kan man tage kontakt til en anden voksen fra det pågældende team.

I er også altid velkommen til at henvende jer til Nadia. Det er vigtigt at I kommer med stort og småt i stedet for at lade noget vokse til eventuelle frustrationer eller misforståelser. Kom forbi og snak eller skriv en mail nrr@dengroennefriskole.dk . Telefonisk  kan det være svært at komme igennem, så send en sms på 25672632

Primærgrupperne ser  i 2017/18 således ud:
Bier – Vibeke
Svaler – Emma
Ulve – Gissel
Sæler – Maria
Pindsvin – Jess og Hedda
Falke – Stella
Nomader – Nicolai og Sille
Nybyggere – Rasmus og Ditte

Teams

Som noget nyt i skoleåret 17/18 arbejder vi i teams. Dette er nødvendigt for at skabe overskuelighed både for børn og voksne, nu hvor vores skole er vokset til 128 børn. Der er i alt 3 teams på skolen og et legeriteam, og vi glæder os til at kunne arbejde godt sammen på tværs af primærvoksne og grupper i de forskellige teams. Hvert team har fået en teamkoordinator og vi håber og regner med at der vil blive endnu mere tid og overskud til at fokusere på børnegruppernes trivsel og læring i denne nye konstellation. Vi vil selvfølgelig også gøre os umage for at skolen stadig har projekter og dage på tværs.

Vores nye struktur betyder også nye primærvoksne for en del grupper. Det sker for at teamsene så vidt muligt kan dække forskellige kompetencer og fagområder. Og så er det jo sådan at vores skole trods alt stadig er og vil vedblive at være så lille, så alle børn og voksne kender hinanden og det at få andre voksne tilknyttet, hverken betyder at man ikke stadigt ser sine gamle voksne eller kender de nye

Teamsene ser således ud:

Team Øst: Bier, Svaler og Ulve

Team Syd: Sæler og Pindsvin

Team Nord: Falke, Nomader og Nybyggere

Team Vest: Legeriteamet

Team Øst holder primært til i skolens hovedbygning. Team Syd holder primært til i Den Gule Bygning og Team Nord starter skoleåret på Siljangrunden.

 

Skolefamilier og hjælpevenner

Skolefamilier er grupper på tværs af alder. Vi bruger skolefamilier til evalueringer, skolehavearbejdet og andet praktisk arbejde, hvilket vi har erfaret egner sig  godt til at arbejde på tværs af alder. I skolefamilier er alle grupper repræsenteret og alle børn har en hjælpeven fra et andet team end sit eget.
Sammen med hjælpevennen har man en have i skolehaven i sommerhalvåret og samarbejder typisk om det øvrige arbejde i haven også.
Med denne struktur tilstræber vi at bygge bro mellem de forskellige aldre, erfare og udvikle samarbejdsevner og støtte børnenes forståelse af skolen som en samlet
helhed.

 

DAGENS OPBYGNING

På den Grønne Friskole arbejder vi i projekter af 4-6 ugers varighed.  Fælles for dem er at vi erfarer, sanser, undersøger, eksperimenterer, læser, producerer inden for et overordnet tema og indarbejder forskellige typer af læring i projektet: humanistisk, naturvidenskabeligt, bevægelse, udeskole, fællesskab, sang, håndværk, æstetik, besøg af udefra, besøg andre steder og meget mere. Derfor har vi ikke et fast skema.


Dagen har dog et grundskelet, som er bygget op således:

8.00 – 8.20 Aflevering og morgenhygge
8.30 – 9.00 Morgensamling
9.00 – 10.00 Skoletid

10.00 – 10.30 Tipause

10.30 – 11.30 Skoletid

11.30 – 12.15 Frokost og pause

12.30 – 13.30 Skoletid
13.30 – 13.45 Oprydning og klar til Legeri

13.30 – 14.30 Ekstra skoletid 1-3 dage om ugen for skolens ældste grupper

13.45 – 16:00 Legeri


FORÆLDREENGAGEMENT


Vi er stolte af og lægger et stort arbejde i at Den Grønne Friskole er en skole som rækker ud over kl.16 og helt ind i livet for alle dem som er tilknyttet skolen. Her er vi opmærksomme – på hinanden, på fællesskabet og på jorden.

Det betyder i praksis, at når man som forældre har valgt Den Grønne Friskole som skole for sit barn, har man samtidig valgt at være en engageret forælder. Og der er mange måder at være engageret på.

Først og fremmest forventer vi at man er engageret ved aktivt at følge sit barns
trivsel og udvikling socialt og fagligt, både individuelt og som en del af fællesskabet med de andre børn og skolens team. Vi har som hovedregel ikke lektier på Den Grønne Friskole, dog er der én vigtig opgave, som vi forventer at I gør sammen med jeres barn hver uge: At læse nyhedsbrevet sammen. Det er vigtigt fordi vi har brug for jeres hjælp til at skabe en kontinuerlig og forståelig hverdag for børnene i vores projektorienterede skole. Børnene skal hver uge have talt med jer om, hvad de lavede i sidste uge og have en viden om, hvad de skal i næste. Det er søndagslæsningens funktion. Læs det sammen med jeres barn uanset om barnet selv kan læse.


Derudover har vi altid brug for hænder og smil, når det gælder den praktiske
dagligdag på skolen. Man kan bidrage med sin arbejdskraft på arbejdsdage, lige     hjælpe til når man kommer og går, være i Forældrelegeriet om onsdagen, undervise når man har relevant viden om skolens igangværende projekt eller videregive særlige kompetencer. Man kan måske skaffe et brugt fodboldmål, en reol eller lignende eller tage med på en tur. Skolen går ind i sit 4. år og kan ikke eksistere uden forældrearbejde og forældreengagement.

I nyhedsbrevets øverste bjælke vil der være kontaktinfo til diverse udvalg, tovholdere og koordinatorer, så det altid er muligt at kontakte nogen for at blive sat på en opgave.


FORÆLDREFÆLLESSKAB


Vi er sammen ved at opbygge et fællesskab blandt forældre og familier på Den Grønne Friskole, der sigter efter at opfylde skolens vision, også for de voksne. Dette fællesskab har foreløbig tre ben. Det første er forældrearbejdet, hvis formål er at skabe og vedligeholde skolens fysiske rammer. Dette arbejde er jo først og fremmest vigtigt fordi skolen ikke kunne eksistere uden, men det er også essentielt fordi forældrenes arbejde på og omkring skolen fungerer som et eksempel for børnene. De oplever at vi voksne gør en håndgribelig indsats for at skabe både deres daglige rammer og en ny fremtid.

Det andet ben er Nørkleriet, som er et socialt fællesskab for børn og voksne sammen med fokus på håndarbejde, håndværk, “makeri”, god mad og hygge. I Nørkleriet går proces, læring, samvær, og nydelse op i en højere enhed.

Det tredje ben er Forældreakademiet, hvis formål er at engagere skolens voksne i en fælles lærings og udviklingsproces med fokus på grøn omstilling. Her vil der være foredrag, samtalesaloner eller andre læringsaktiviteter, så de voksne også kan blive rustet, og ruste sig selv til at indgå dynamisk i samme projekt og proces som børnene.

FORÆLDRELEGERI

Hver onsdag fra kl. 13.30- 16.00 er det forældrene der passer børnene og holder Legeri sammen med én fra Team Vest. Der skal bruges 5 forældre hver gang. Forældrelegeri giver teamet mulighed for at holde samlede møder og forældre og børn mulighed for at lære hinanden at kende.

Som forælder i Legeriet har du stor mulighed for at være en del af børnenes skoleliv, Børnene glæder sig til Legeri efter skoletid, og anvender det som et frirum til at lege med hinanden på kryds og tværs af alder, køn og skolegrupper.

Vi vil opfordre alle forældre til at prøve at være i Forældrelegeri. Det er godt hvis nogle forældre kan komme ofte, så de kender rutiner og børnene, men det er også godt hvis du kun kan komme en gang om året.

Når du tilmelder dig Forældrelegeri skal du vælge mellem at være:

FORÆLDREMØDER OG FORÆLDREAKADEMI


Vi har forskellige former for forældremøder:


SKOLENS KOMMUNIKATION MED FORÆLDRENE

Det er en væsentlig del af forældreansvaret at holde sig selv og børnene orienteret
om skolens dagligdag, praktiske ting, etc. Vi forventer at I dagligt tjekker om der er nyt fra skolen. Vi har to forskellige typer af informationsmails på skolen:


Pionernyt

Dette består primært af information fra bestyrelsen, stifterne og Nadia og diverse forældrekoordinatorer, og er overvejende praktisk. Det kan være en påmindelse om børnene skal have noget specielt med dagen efter eller om vi mangler hjælp med at pudse vinduer, og de kommer gerne i ugens løb, uden fast skema og efter behov. (Pionernyt hed tidligere Nybyggernyt, men navnet skabte en del forvirring, så derfor navneskiftet.)

Nyhedsbreve

Nyhedsbrevet kommer typisk i weekenden og er et ugentligt brev fra teamet.
Nyhedsbrevene er teamets redskab til at evaluere og fastholde den uge vi lige har
været igennem og den kommende uge, til både børn og forældre. Der vil altid være et afsnit som primært er til børnene. Dette afsnit er det vigtigt I enten læser op for barnet/børnene eller sørger for at barnet selv læser sammen med jer hver uge. Benyt lejligheden til at tale lidt om skolehverdagen og hvad barnet har oplevet og glæder sig til. I vores projektbaserede skoleform er det vigtigt for både børn og forældre at skabe opmærksomhed og forståelse for hvad vi er i gang med at gøre og lære; det er en del af fagligheden. Nyhedsbrevene er med til at skærpe denne opmærksomhed, og få den til at række ud over skoletiden. Det er derfor yderst vigtigt at I derhjemme får opbygget en hyggelig rutine, hvor I læser nyhedsbrevene sammen og taler om indholdet. Tænk på det, som skolens eneste faste “lektie”.

Link til Forældreopgaver og kontakter til forskellige koordinatorer og tovholdere på opgaver står i linket øverst i nyhedsbrevet.

Facebookgruppe for forældre

Forældrene har en facebookgruppe, hvor de kan dele diverse. 

FORÆLDRERENGØRING


På den Grønne Friskole vil vi gerne arbejde open source. Dvs. at vi gerne vil have at alle byder ind med det de har lyst til af forældreopgaver i forhold til kompetencer og motivation. Derfor har vi ikke mange opgaver, som er fordelt på forhånd; I melder jer til det, der passer familien bedst. Der er dog én opgave som er bydende nødvendig og ingen drømmer om: Rengøring. Derfor har vi besluttet at fordele rengøringen administrativt, så det ikke bliver de samme få familier, der står med det for tit.

Det er den eneste af alle forældreopgaverne der er fordelt obligatorisk på forhånd. Vi sparer rigtig mange penge på at forældrene løser denne opgave, som vi kan bruge til mange andre gode ting.

Vi synes det er vigtigt at I så vidt muligt lader børnene deltage i jeres rengøringstjans; det er godt for børnene at være med til at holde skolen fin og rar at være i.

Der skal både gøres rent i ugens løb og i weekenderne. Dagligrengøringen står  teamet for sammen med børnene. Men den daglige toiletrengøring og den ugentlige weekendrengøring fordeles på alle skolens familier. De fleste familier har to vagter per barn i løbet af skoleåret.
Rengøringslisten findes i bjælken øverst i Nyhedsbrevet.

FORÆLDREARBEJDSDAGE

Vi indkalder til forældrearbejdsdage efter behov. Forældrearbejdsdage løber som  regel en lørdag fra kl. 10-16 og vi laver alle mulige praktiske ting, reparerer, rydder op etc.

FORÆLDRESKOLEDAGE

Ca. 2 gange per semester indkalder vi til forældreskoledag. Ligesom med forældrelegeri er det en dag, hvor forældrene passer skolen, så teamet kan holde pædagogisk dag. Vi skal bruge mindst 2 voksne til hver primærgruppe i skoletiden og 5 voksne i Legeritiden. Vi håber at mange vil støtte op om denne mulighed for at have en skoledag med børnene. Hvilke aktiviteter man vil lave med børnene, bestemmer forældrene selv, med hjælp fra teamet, i det omfang I oplever at have brug for det.

FØDSELSDAG PÅ DEN GRØNNE FRISKOLE

På skolen

Forældre skal inden barnets fødselsdag sikre sig at teamet ved besked og i samarbejde aftale mht til “ dele ud”.

Til morgensamling vil barnet blive fejret med en personlig ceremoni. Barnet vælger et lys, sætter det i stage, vi taler lidt om fødselsdage og barnet, ønsker barnet et godt år og vi synger en sang.

Hvis barnet deler ud ønsker vi at det er med et minimum af sukker

Vi vil gerne mindske sukkerindtaget og give børnene en fornemmelse af at sundt også kan være festligt. Barnet må meget gerne have noget med at dele ud; find selvfølgelig noget barnet synes er lækkert, men inddrag gerne barnet i en proces om at vælge noget der både er lækkert og sundt. Det kan være frugt (skåret ud og gjort klart), frugtsalat, lakridsrod, hjemmebagt kage med et absolut minimum af sukker – altså en sund kage – boller eller noget mere madlignende. Vi har nogle opskrifter fra en tidligere forælder I kan få, hvis det har interesse.  (Ønsket om mindsket sukker gælder også, hvis I ønsker at barnet deler noget ud af andre årsager end fødselsdag.)

Fødselsdagsaftaler uden for skolen
Vi vil gerne styrke sammenholdet mellem børnene på tværs af køn og yndlingsvenskaber; derfor er hovedreglen at man inviterer hele den gruppe, barnet er i, på det tidspunkt fødselsdagens skal holdes. Det er selvfølgelig muligt at invitere mere end én gruppe.

Samtidig vil vi gerne styrke opmærksomheden på og glæden ved at give samt mindske det materielle i fødselsdagstænkningen. Sidstnævnte
betyder for eksempel at gaver til private fødselsdage fx. kan være genbrug fra  egen samling, noget man ikke længere selv bruger, men som man tænker at fødselaren kunne blive glad for. Det kan også være noget man selv har lavet, eller man kan blive enige om at gå flere/hele gruppen sammen og købe én ting. Vi vil gerne opfordre jer til at hjælpe hinanden med at fastholde dette i grupperne

Mange forældre har spurgt om skolens sukkerpolitik også gælder når man holder fest eller fødselsdag derhjemme. Det gør den ikke. Hvad I serverer hjemme hos jer selv blander skolen sig ikke i.

LEGERIET

Legeriet er skolens fritidsordning, som hver dag har åbent fra skolens afslutning kl.
13.30 til kl. 16.00.

Ligesom Legeriet fysisk er samme sted som skolen, er det vores ambition, at den mentalt også er en forlængelse heraf. Vi ønsker at Legeriet er et fristed, et sted hvor der er frihed til selvfordybelse, relationsfordybelse og venskabsfordybelse. I Legeriet skal børnene selv være med til at finde ud af, hvad der ske og hvad de har lyst til.
Maden er en stor del af at trives og føle sig “hjemme”, og derfor serverer vi hver dag legerimad omkring kl 14.30, som er et lille, (og populært!) måltid til eftermiddagssulten.

Der er 4-5 voksne i legeriet hver dag. Som noget nyt i skoleåret 17/18 har vi sammen sat Team Vest der består af voksne fra skoledagen, men også nogle som kun er i Legeriet. Vi tilstræber at Legeriet er en del af den hverdag vi hele tiden ønsker at skabe for og med hinanden, hvor fordybelse, respekt, tillid og gensidig opmærksomhed er med i det hele, hele dagen, både i det faglige og det sociale.

Når man skal have fat i voksne i Legeritiden, skal man ringe på Legeritelefonen 25677934.

LEGETØJ

Som udgangspunkt skal børnene ikke have legetøj med i skole. Dette er et pædagogisk valg, da vi oplever at mange af de relationsopbyggende og sociale lege bliver udfordret af medbragte ting og sager. Hvis et barn i en periode har brug for at have noget med hjemmefra, af den ene eller anden grund, aftaler I det med barnets primærvoksen.

Vores Børneråd vil af og til stå for at arrangere en Legetøjsdag, hvor børnene må have legetøj med og lege med det i Legeritiden.

MADPAKKER, TI-MAD OG VAND

Vores skoledag indeholder to pauser: ti-pausen og frokostpausen. Derfor har børnene også brug for to madpakker. “Ti-maden” spises kl 10 og er tænkt som et mellemmåltid (lidt frugt, nødder, en lille mad efter behov), som sørger for at man ikke går ned på energi og overskud. Tal med dit barn om hvor meget mad han eller hun har brug for i ti-pausen, det er meget forskelligt. I ti-pausen er det ikke et krav at man sætter sig ned og spiser, man kan altså bare tage sin gulerod, klapsammen eller andet med i hånden og lege. Det er godt for barnet at ti-maden indeholder noget andet end madpakken. Pak det hver for sig. Husk navn på ti-mad, madpakke og drikkedunk.

Selve madpakken hører til frokostpausen, hvor vi sidder sammen med vores grupper og spiser. Vi tror på at det gode måltid er mere end den mad, vi spiser – det kan være en oplevelse, der skærper sanserne og vækker vores følelser. Det samler mennesker, udvikler relationer og styrker vores fællesskaber. Gode måltider er livskvalitet og derfor er måltidet en væsentlig del af vores hverdag.

Alle børn skal have vand med hver dag i en drikkedunk. Dels fordi vi skal have mulighed for at gå ud og spise madpakke uden for skolen og dels fordi at trafikken i vores lille køkken og antallet af kopper til opvask eksploderer, når børnene ikke har drikkedunk med. Det er rigtig vigtigt, når vi er en udeskole, at alle børn har vand med i deres tasker hver dag!

Selve maden skal være sund og nærende, så dit barn har energi til hele dagen. Vi vil gerne bede jer om at undgå sukker i madpakkerne.

MOBILTELEFONER

Børnene skal have eventuelle mobiltelefoner i tasken, og de skal være slukkede eller på lydløs, gerne på flytilstand for at mindske strålingen. Mobiltelefoner skal kun bruges efter aftale med voksne – også i Legeritiden.  

De største børn bruger jævnligt mobiler til undervisningsbrug, men det  styrker nærværet på skolen og mindsker forstyrrelser at vi ikke bruger mobiltelefoner i skole- og legeritid.

Vi vil derfor også gerne opfordre jer forældre der har større børn til ikke at kontakte børnene i skoletiden og minimere graden af kontakt – også i Legeritiden.

PRAKTISK TØJ OG TASKER

Vi vil gerne altid have mulighed for at rode med jord, klatre i træer og ligge i græsset. For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt at alle børn, små som store, altid har passende tøj til rådighed.Det vil sige at man altid skal have regntøj og gummistøvler med eller der skal ligge et sæt permanent på skolen. Børnene skal selv vide hvor deres regntøj er, og der skal være navn i. Derudover skal børnene om vinteren have godt overtrækstøj, som man kan bevæge sig i og som holder én varm og tør.

Barnets skoletaske skal være god at gå med og ikke for stor. Ofte går vi langt med taskerne på turdage. Sørg for at der kun ligger det i tasken der er nødvendigt på ture; resten kan ligge i garderoben. Hvis I er i tvivl om tasken er god nok til formålet, så gå en lang tur med rygsækken på. Børnene skal ikke have egne penalhuse med i skole. Vi har fælles materialer til at tegne og skrive.

SKOLE-HJEM-SAMARBEJDE

Fra teamets side er vi altid åbne for dialog, både de små snakke i hverdagen eller i form af aftalte møder, når der er problemer eller andet, som bør drøftes. Bedst er det at eventuelle problemer eller tvivlsspørgsmål ikke vokser sig unødigt store, men løses hen ad vejen og i udgangspunktet helt i voksenhøjde. Vi tager udgangspunkt i, at forældrene kender deres barn bedst. Derfor opfordrer vi jer til at tage kontakt til os, hvis der er problemer eller spørgsmål, I ønsker at tale med os om. Meget af kontakten foregår ganske naturligt i dagligdagen, ved aflevering og afhentning af jeres barn, men tag endelig også fat i os per e-mail og ved arrangementer og lignende.

Hvis I gerne vil tale med de voksne fra teamet om noget presserende om morgenen, opfordrer vi jer til at komme kl. 8, så vi har tid til at tale. I morgenstunden skal de voksne fra teamet typisk også have klargjort dagen og taget imod børn, så det er vigtigt at det ikke er 2 minutter før morgensamling at I hiver fat I os.
Hvis der sker ting i jeres eller jeres barns liv, som har større indflydelse på jeres liv,
vil vi meget gerne have det at vide, så vi er i stand til at være der for barnet bedst muligt.

SKOLE-HJEM-SAMTALER – EVALUERINGSSAMTALER

Evaluering er flerstrenget på Den Grønne Friskole. Det er den daglige snak om, hvordan et projekt eller en aktivitet går, og hvad man gerne vil lave i morgen; det er midtvejs- og slutevaluering af projekter; det er synliggørelse af det man har lært og produceret i projekter; og det er samtaler i grupperne. Børnene skriver logbog for at have fokus på og dokumentere deres proces.

To gange om året holder vi desuden skole-hjem-samtaler, der også indgår i skolens evalueringsprojekt. Disse samtaler kan have lidt forskellig form alt efter om barnet er med eller ej, men fælles er at både team, barn og forældre forbereder sig til samtalen og at vi arbejder frem mod aftaler og mål, der styrker barnets trivsel og læring.  

UDESKOLE og UDEDAGE

Vi tilstræber at alle børn har undervisning ude hver dag, og at alle børn mindst 1
dag om ugen har en hel udedag. Udedag kan være undervisning uden for skolens
område, det kan være ture og undersøgelser og besøg.

Vi tilstræber faste turdage, men melder også ud i nyhedsbrevet hver uge.

Derudover er alle undtagen Bier i skolehaven om tirsdagen indtil høsten er vel i hus. Her kan I vælge at aflevere på skolen senest 8.15 eller i skolehaven frem til 8.20.


ÅRSTIDSFESTER


Året projekter og årets fester følger naturens gang. Vi har høstfest i det tidlige efterår, solhvervsfest i december og forårs-/sommerfest om foråret. Årstidsfesterne er skoledage. Det vil sige at der er mødepligt for børnene og at evt. nødvendigt afbud skal meldes i god tid.
Vi har et forældredrevet festudvalg, der i samråd med teamet arrangerer festerne. Fælles for festerne er at vi udover forældre, bedsteforældre inviterer lokalområdet. Den Grønne Friskole vil gerne være et mødested for grøn omstilling i lokalområdet. Vi annoncerer inden festen, hvad et evt. overskud fra festen går til af gode formål.  

 

Kontakt Jobs Presse
info@dengroennefriskole.dk | Tlf.: 2567 8553.