Teamet

Skoleleder

Dorthe Junge er skoleleder på Den Grønne Friskole. Dorthe Junge tiltrådte som skoleleder 1. juni 2018 .  Dorthe Junge har opbygget flere skoler i Københavnsområdet, altid med en undersøgende, innovativ og projektbaseret pædagogisk tilgang. Både Hellerup Skole og Frederiksberg Ny Skole har haft glæde af Dorthe Junge i opbygningen. Dorthe har en naturvidenskabelig baggrund som fysik/kemilærer og har bl.a. været lærer på Statens Pædagogiske Forsøgscenter. Desuden har innovation og iværksætteri været en del af hendes arbejdsliv både på de skoler, hun har startet, og da hun var projektleder for Innovationsrådet på Mandag Morgen.

 

Faglig- pædagogisk leder

Nadia Raphael Rathje er faglig- pædagogisk leder på Den Grønne Friskole og har været med siden skolens start, først som skoleleder og nu som faglig- pædagogisk leder, hvor hun fokuserer på udvikling af skolens didaktik og pædagogik

Nadia Raphael Rathje kommer fra en stilling som lektor i dansk på læreruddannelsen Zahle, UCC, hvor hun har undervist kommende dansklærere samt deltaget i diverse skolerelaterede projekter; hun har solid viden om didaktik, pædagogik og faglighed og er velbevandret i uddannelses- og læringstænkning. Nadia har læst på Danmarks Pædagogiske Universitet og er cand.mag i dansk fra Københavns Universitet.

 

Teamet

  • Vibeke Mortensen: Uddannet pædagog med mange års erfaring og tidligere økologisk landmand.
  • Emma Næsby Petersen: Uddannet lærer med linjefag i dansk indskoling, dansk som andetsprog, religion og drama.
  • Nikolaj Viking: Uddannet pædagog, klatreinstruktør, håndværker og yoga-mindfulness
  • Rasmus Lisbjerg: Uddannet lærer i de naturvidenskabelige fag samt idræt. Et års efteruddannelse i udeskoleliv.
  • Rasmus Gissel: Uddannet designer fra Kolding designskole med  fokus på projektdesign, tegning og meget mere.
  • Hedda Buer: Uddannet lærer med linjefag i engelsk, biologi og idræt. Desuden særlig interesse i dans og skolehaver.
  • Jess Egedal Andreasen: ved at uddanne sig til lærer med linjefaget dansk. tidligere pædagogstuderende med masser af pædagogisk erfaring.
  • Peter Madsen: erfaren pædagog og støttelærer med interesse i bl.a. håndværk
  • Maria Striim: Uddannet danser, danseinstruktør, yogalærer og med masser af kompetencer i Den grønne Friskoles ånd
  • Sille Bjelke: Udannet lærer med fagene matematik, samfundsfag og religion. Desuden miljøaktivist.
  • Martin Ilja Ryum: uddannet lærer med fagene dansk, historie og musik. Desuden uddannet fagjournalist og musiker.
  • Lene Rasmussen: Skolesekretær.
  • Christian Damgaard: Pedel og i Legeriet. Uddannet tømrer og stor erfaring i skolehavearbejde
  • Daniel Niss: medhjælper i Legeriet. Daniel har en BA i antropologi.
  • Thomas Johansen: uddannet pædagog og god til udeliv og mad. Arbejder i Legeriet og med støtteundervisning.
  • Thomas Struve Mørch: cand. mag. i pædagogisk og psykologi og aktiv med ord og musik. Barselsvikar for Emma Næsby.
  • Anezka Sokol: kanidat i kemi og bioteknologi, har undervist i gymnasiet med kemi og matematik og med stor  interessere i at medudvikle på vores naturvidenskabelige profil.
  • Tina Lundhus: uddannet og erfaren skrædder og tekstildesigner, hjælper i de yngste børnegrupper og i Legeriet. Tovholder på udvikling af tekstilhåndværk i vores nye værksted og skole.
  • Boe Przemyslak: kandidat i sprogspsykologi, BA i er filosofi og Innovation, spiller musik og har en uddannelse i elektroakustisk komposition fra Paris og er desuden uddannet Steinerlærer med bl.a. engelsk

 

Den Grønne Friskole har formuleret nogle grundprincipper, som vi ønsker at alle ansatte arbejder udfra:

Vi ønsker at skolens voksne arbejder ud fra disse grundholdninger:

  • du skal have tiltro til at kreative fag, bevægelse og håndværk er vigtige at kunne på samme niveau som de akademiske discipliner.
  • du skal tro på, at børns læring optimeres af deres aktive deltagelse i evaluering, og at test, prøver og karakterer er unødvendige.
  • du skal kunne omsætte tanker og ideer til handlinger og skaberkraft.
  • du skal have tillid til at børn lærer i forskellige tempi og på forskellige måder. Det betyder bl.a. at du skal turde afvente og se, hvad der så sker.
  • du vil gerne opleve, undersøge og lære sammen med børnene. Vi producerer viden sammen og meget lidt er givet på forhånd.
  • du skal være åben når børnene vælger en anden vej til målet end den du har udstukket: følg med på barnets rute med nysgerrighed. Alle børn vil gerne lære.
  • du er ikke bange for at fejle, vise dine svagheder og prøve dig frem, både sammen med børn og voksne. Vi hjælpes ad med at turde det.
  • du kommer ikke til en færdig skole – du skal være med til at udvikle en skole og en grøn og bæredygtig pædagogik. Du tør godt at arbejde og udvikle dig udenfor dine kerneområder.
  • du forstår konflikter som en del af dagligdagen og har fokus på respektfuld og berigende kommunikation både mellem børnene, voksen til barn, og barn til voksen.
  • du arbejder for ligestilling af kønnene og er normkritisk.
  • du skal have lyst til at deltage i den grønne omstilling. Børnene skal opleve at de voksne bakker op om de værdier, som skolen repræsenterer, og går forrest som rollemodeller.
  • du skal tro på, at alle mennesker vil det bedste. Det er fundamentet for at drive en skole, hvor vi giver børnene den tid, der skal til for at lære gennem egne erfaringer.

Velkommen til at søge

Pt. har vi en masse kvalificerede ansøgere, så vi mangler ikke folk som det ser ud nu, men det skal ikke stoppe dig fra at søge. Du er meget velkommen at sende en mail med dit cv og en beskrivelse af dig selv.